tisdag 25 mars 2008

Konsten att bädda en spjälsäng

Åh, Alex har spytt... Måste byta lakan... Hmm... Hur ska jag få upp madrassen härur nu då? Barnsäker, utan kvävningsrisk? Oja, den lämnar max 2 mm per sida mellan madrassen och sängsidorna. Om jag trycker ner mina stackars fingrar och nyper tag i lakanet och drar försiktigt... Sådär ja. Hmpf, får nästan ryggskott. Seriöst, behöver en 4-månaders bebis en 30 cm tjock madrass som väger multum. Ingen liten skumgummigrej här inte. Nu snackar vi rejäl pjäs med 47 stålfjädrar (eller nåt....?) Av med lakanen, lämnar madrassen på högkant i sängen (orka lirka upp den igen!) Tvättmaskin. Torktumlare. Påbörjar projekt "Put the sheets back in the crib". Hmpf. Suck. Stön. Ärligt talat! Sy lakan som är i rätt storlek! Okej, jag drar lite till... Sådär ja! Okej, tar i från tårna och lyfter tillbaka mastodontmadrassen i spjälsängen. Trycker med en smula våld ner den. Shit oxå, spjälsängsskyddet är i vägen... Hmpf... Okej, jag ska uppfinna spjälsängsskydd med kardborreband! INTE med små gulliga rosetter som man måste knyta, 3 st vertikalt per 10:e centimeter... Aja, nu är allt på plats! Så tjusigt! Men, vad är det där knöliga under lakanet i mitten på madrassen....? Aha! Det är Emmas strumpa som jag trodde mött samma hemska öde i torktumlaren som mitt linne! But how to get it out of there? Bara att börja om från början... Och spjälsängsskyddet är i vägen...

Inga kommentarer: