lördag 9 januari 2010

familjeaktivitet

Igår skulle la Familia ha "Familjekväll" och åka på Nyårsrevy inne i Storstaden. Stimmigt. 2 barn + 2 föräldrar stressar runt i Herrgår'n och slåss om toaletterna. 17.40 tycker pappa att vi andra är långsamma och kräver tempoökning. Jag säger att det är lugnt, vi kommer hinna med god marginal varpå far påstår att jag kör bil för fort och sen smiter han därifrån.

Då bestämmer jag mig för att lägga ihop hans födelsedagstårta (gårdagen var lite grann som en 2 in 1 - både familjekväll och födelsedagsfirande) och blir klar precis 18.00.

18.04 lämnar vrålåket uppfarten för att åka och plocka upp 1 st överblivet barn nere i centrum. Jag messar, ber honom gå ut och förbereder honom på att han kommer få lyssna på P1 hela vägen in till stan för lillebror kör. I vår bil lyder regeln "jag bestämmer vad vi lyssnar på när det är jag som kör".

Pappa tycker att lillebror kör fort, lillebror kontrar med att ligga i 90 på motorvägen in till city och vi anländer 18.40. Då ska man parkera. Vi snackar stoooor parkeringsplats. Lillebror väljer P-plats längst bort från Teatern, varpå mamma och jag brister ut i ohejdat gapskratt, lillebror blir sur, gasar iväg och klämmer in bilen på ny P-plats. Alla nöjda och glada.

Vandrar in på Teatern i rakt led och bänkar oss sedan. Mamma beundrar den vackra lokalen. Jag irriterar mig på ynglingen på raden framför i röda byxor och kavaj a'la sjöman som jag anser vara mäkta irriterande.

Kollar på 2½ timmers revy, äter lite godis och en ansenlig mängd Läkerol. Sedan avviker familjen.

Hemfärden är även den ganska spännande. -20 grader, alltså apkallt. Rutor ska skrapas - stimmigt. Alla är nästan sams. Och lillebror får själv välja väg när han skall köra hem. Jag föreslog att han kunde köra rakt fram på en gata, men han valde att köra runt kvarteret istället, "för det var den vägen han hittar".

Men hem kom vi.

Inga kommentarer: