torsdag 29 oktober 2009

ludd, ludd, ludd

"Vetenskapen, som är värderelaterad liksom allt annat mänskiligt liv, får inte ställa sig över detta faktum och låtsas vara orelaterad till kulturella värderingar i avsikt att predika "objektiva sanningar" för människor. Då missbedömmer vetenskapen sin uppgift eftersom det inte finns några objektiva värden. Värden är alltid subjektiva och följden av individuella val. Just därför är det enligt Weber viktigt att samhällsvetenskapen begränsar sin roll till att undersöka empiriska samband och förstår att dess sökande efter lagar alltid ytterst vilar på en kulturell grund"

Vad är det för fel på att använda vanlig svenska? Skriv så man fattar!

Tack.

(Jag har hittills läst 30 sidor om Max Weber. Jag har fortfarande inte kommit fram till vad hans människosyn är. Däremot har jag fattat att han var en komplicerad person (se ovan).)

1 kommentar:

Malou sa...

Jag orkade inte ens läsa. När text blir för komplicerad känner jag mig för blond och då väljer jag att avstå. Smart va? :)